31.10. Viestinnän & vallan johtaminen
·
Luennon asiasta en paljoa tiennyt
etukäteen, ainoastaan, sen että tärkeä osa johtamisen onnistumista on viestintä
organisaation sisäinen viestintä
·
Itselle luentokerran kiinnostavin aihe oli
organisaation sisäinen viestintä, sillä omasta kokemuksesta, jos se ei toimi
tai siinä on puutteita, niin organisaation toimivuus on vaarassa. Ongelmia
nousee, jos viestintä on vajaata tai siinä ei anneta koko totuutta. Esimerkiksi
Organisational Behaviour theory (OB-teoria) ja sen suuntauksen,
HR-korostamisen liioittelu sen takia, että ei välttämättä tiedetä koko totuutta
tai johtajan pyrkimys on saada työntekijä jäämään, koska on niin iso
työvoimapula, joka saattaa olla ongelma varsinkin pienyrityksissä. Mutta
ongelma nousee myös siinä, jos vuorovaikutuksessa on aukkoja sen takia, että ei
ole luottamusta johtajaan. Tästä nousee kysymys, että voiko johtaja tehdä tarvittavat
päätökset, jos hän ei pysty viestimään kunnolla koko organisaation kanssa.
Tähän kytkeytyy myös työntekijöiden pienryhmäviestintä ilman johtajaa. Joten
onko tässä asiassa vika työntekijöissä, koska he jättävät johtajan
ulkopuolelle, vaikka tämä onkin integraalinen osa organisaation toimintaa, vai
onko vika johtajassa, koska hän ei ole tuntunut tarpeeksi luotettavalta tähän
asiaan liittyen. Voiko viestintä tässä tilanteessa, jos toinen osapuoli ei näe
virheitä omassa tekemisessään, varsinkin johtajaa ajatellen.
·
Mietityttämään jäi se, että jos johtaja ei
saa antaa omaa mielipidettään työntekijään liittyvissä asioissa, jotka eivät
millään tavalla vaikuta työntekoon, esimerkiksi uskonto, seksuaalinen
suuntautuminen, poliittiset mielipiteet yms. Niin missä kulkee se raja, kun
johtaja voi tai saako edes puuttua tähän asiaan, jos se rupeaa vaikuttamaan
työtekemiseen, esimerkiksi jos pappi ei suostu vihkimään homopareja, niin voiko
kirkko puuttua asiaan, vaikka se on papin oma uskomus, mutta se vaikuttaa
negatiivisella tavalla tämän työhön. Samalla jäi myös mietityttämään, jos
polyfonia koostuu monista eri mielipiteistä ryhmän sisällä, niin minkälainen
painoarvo on kenenkin mielipiteellä. Meneekö se aseman mukaan vai asian
relevanttiuden mukaan?
·
Yllätykseksi luennolla tuli se, että
auktoriteetin katsotaan olevan alaisen hyväksymää, kun taas dominanssin katsotaan
olevan alaisen hyväksyttämätöntä. Dominanssia katsotaan usein negatiivisessa valossa,
esim. jos puhutaan jonkun luonteenpiirteen olevan dominoiva, yleensä se
katsotaan huonoksi piirteeksi, tai jos joku henkilö dominoi urheilukisoja, niin
ei sitäkään välttämättä katsota hyvällä. Voiko dominointi olla aina johtajan piirteenä
huono, entä jos on sellaisia alaisia, jotka tarvitsevat enemmän sen kaltaista
johtamista. Toinen asia mikä yllätti, että yleensä auktoriteetin vastustus on
oikeuttamatonta. Mutta entä silloin, jos johtaja ei huomaa omassa
auktoriteetissaan virheitä, jotka muille on päivästään selvää. Ovatko työntekijät
edes tässä tilanteessa päteviä tekemään sitä päätöstä, että onko se oikeutettua,
jos johtaja ajattelee sen olevan oikeuttamatonta vastusta. Vierasluennoitsija
Reijo Karhinen antoi tähän mietteen, että siinä vaiheessa johtajan pitäisi
katsoa peiliin, ja miettiä, että mikä meni vikaan, mutta jos johtaja luulee
olevansa niin oikeassa tietonsa ja taitonsa suhteen, että ei pysty myöntämään omia
vikojaan tai ei edes näe niitä. Karhinen toi myös esille sen, että johtaminen
on viime kädessä viestintää, eli jos viestintä ei pelaa organisaatiossa niin
onko se johtajan syy. Viestinnän suhteen on tärkeää laittaa oikeat ihmiset oikeille
paikoille organisaatiossa, koska kaikilla ei ole kykyä johtaa. Mutta siinä
vaiheessa, jos tämä johtotehtäviin laitettu henkilö epäonnistuu työssään, niin
onko se, sen henkilön syy vai niiden, jotka laittoivat tämän henkilön niihin
tehtäviin.
·
Luennon alussa oli lainaus, joka omasta
mielestäni hyvin kiteytti viestinnän organisaatiossa, ja kuinka ei välttämättä
älyä, että viestintä voi olla muutakin kuin sanoilla kommunikointia: Meidän
luennoitsijamme toi luennon aluksi hyvän huomion viestinnästä, mitä ei
välttämättä heti tajua: ”Se, että ei viesti tai ole vuorovaikutuksessa, on myös
tapa viestiä ja olla vuorovaikutuksessa.”
-
- E.R.
Kommentit
Lähetä kommentti