19.11. Yrityksen yhteiskuntavastuu & globalisaation johtaminen

Luennon aiheen kävimme läpi tekemällä kalamalja tyyppisen keskustelun, jossa halukkaat saivat tuoda omia mielipiteitään asiasta esille, mutta myös kommentoida muiden ajatuksia. Pääkohtana meillä oli luennolla se, että yleensä synkimmät puolet globalisaatiossa yleensä jollain tavalla liittyvät liiketoimintaetiikkaan. 

Ensimmäinen näkökulma oli, että yrityksen tärkein tehtävä on tuottaa voittoa sen omistajille. Siinä mielessä ymmärrän tämän näkökulman, että eihän yrityksen perustamisessa ole mitään järkeä jos voittoa ei lähdetä tavoittelemaan, mutta tuntuu väärältä perustaa yritys vain siinä mielessä, että haluaa tehdä voittoa, jotain muutakin pitää sen yrityksen perustamisen takana olla. Ja voittoa onkin hyvä tavoitella ja sen saaminen pitäisi maksimoida, mutta sen ei pitäisi viedä pois painoarvoa yrityksen muilta arvoilta.

Toinen näkökulma oli, että jos lainsäädännössä määrätään mitä yritystoiminnassa pitäisi huomioida ja jos yritys täyttää kaikki nämä vaatimukset, niin on se toiminta eettisesti ns. täytetty. Vaikkakin lait ohjaavat joltain  osin yritystoimintaa ja estää yrityksiä rupeamasta mielivaltaisesti tavoittelemaan vain sitä voittoa, niin ei ne lait pelkästään riitä siihen, että yritys olisi eettinen. Siitä seuraa se, että yritys löytää ns. porsaanreikiä laeista, jotta he pääsisivät mahdollisimman helpolla. Yritys tekee vain tarpeeksi, että he eivät rikoa lakia. Mutta myös monissa tapauksissa lakeja ei edes noudateta yritystoiminnassa tai löydetään reitti niiden ohi, esimerkiksi monet yritykset koittavat keplotella itsensä mahdollisimman vähillä veroilla. Koska lait ovat byrokraattista toimintaa ja hitaasti muuttuvia, niin ne ovat myös useasti jo ns. vanhoja nopeasti muuttuvalla alalla, niin kuin yritysala. 

Kolmas näkökulma oli, että yrityksen toiminta on eettisesti kestävää,  jos ns. brändätään jokin arvo osaksi yrityksen julkisivua ja tuodaan sitä isosti esille, esim. ympäristöystävällisyys. Nämä arvot ovat vahvasti peräisin kuluttajilta. Tietyt arvot ovat hyvä tuoda esille yrityksen julkisivuun, mutta se ei pelkästään riitä, pitää myös tukea sitä väitettä näyttämällä, esimerkiksi kuinka yritys ottaa ympäristön huomioon ja miten se näkyy yrityksen teoissa ja valinnoissa. Kuluttajien arvot, joita he ns. vaativat myös heidän käyttämiltään yrityksiltä työntää yritystä muuttamaan toimintatapojaan, jotta asiakaskunta säilyisi. Esimerkkinä tästä on kosmetiikkateollisuus, jossa kritiikin alla ovat olleet yritykset, jotka käyttävät eläinkokeita ja näitä yrityksiä on ruvettu boikotoimaan, koska he eivät suostu luopumaan tästä testausmenetelmästä. 

Neljäs näkökulma oli, että yrityksen toiminta on niin läpinäkyvää, että kaikki sen päätökset täytyvät olla eettisesti oikein. Toisaalta eettisesti vääränlainen markkinointi voi tehdä yrityksellä tappioita, esim. Veikkaus. Mutta liika läpinäkyvyys vie yritykseltä osin sen kilpailukyvyn, jos ollaan liian transparentteja kaikesta, niin kuluttajat kuin kilpakumppanit voivat hyödyntää tätä tietoa. Mutta samalla jos yritys on tässä hetkessä läpinäkyvä ja sillä on eettiset arvot kohdallaan, niin se hyvin mahdollisesti kasvattaa tuottoa pitkällä aika välillä ja on vielä merkittävä yritys kymmenien vuosien päästä. Ja koska nykyään on ns. "paljastusdokumentit" lisääntyneet, niin jos yritys olisi alusta asti läpinäkyvä tämän arvoista, niin sen toimintatavat eivät tulisi yllättyksenä kuluttajille tai tällaisia paljastusdokumentteja ei tarvitsisi edes tehdä. 

Vaikkakin nämä ovat neljä eri näkökulmaa liiketoiminnan etiikasta, niin omasta mielestä, menestyvässä yrityksessä on vähän kaikkea neljää. Voitaisiin ajatella, että ensimmäinen näkökulma on enemmän yrityksen tarjoitus ja kolme muuta ovat enemmänkin yrityksen arvoja. Esimerkiksi tavoitellaan voittoa, joten siirretään jokin tehdas kehitysmaahan, koska se on halvempaa, mutta samalla työllistetään köyhiä ihmisiä ja annetaan niille parempi mahdollisuus elämässä. Mutta samalla kehitysmaissa on yleensä löysemmät lait yrityksille, joten on helpompi päästä pälkähästä. Mutta kuitenkin ollaan avoimia, siirtoprosessista ja sen syistä, esim. on ekologisempaa valmistaa tuote siellä missä sen raaka-aineet on, kuin kuljettaa ensin raaka-aineita ja vielä sen jälkeen valmiita tuotteita. Vaikkakin omasta mielestä kuluttajat ja laki yhdessä antavat suuntaa miten yritys toimii, niin ei yrityksen kannata koko ajan vaihdella arvojaan kuluttajien mukaan, sillä se ei luo kestävyyttä ja luotettavuutta, enemmäkin saa semmoisen kuvan, että yritys koittaa miellyttää mahdollisimman montaa ihmistä mahdollisimman nopeasti.

- E.R.


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

20.11. Organisaatiokulttuurin johtaminen

29.10. Yksilöiden, ryhmien ja tiimien johtaminen & tiimikonfliktin johtaminen

30.10. Johtamisteorian päälähestymistapoja. Henkilöstövoimavarojen johtaminen